Estudiantes de Bachillerato ante las Personas de la Comunidad LGBTTTIQA+

Authors

  • María Eugenia Chavez-Arellano Universidad Autonoma Chapingo
  • Juan Manuel Piña Osoriio, Dr. Instituto de Investigaciones sobre la universidad y la educación-UNAM https://orcid.org/0000-0003-4829-2260

DOI:

https://doi.org/10.24275/VIPK2801

Abstract

The purpose of the paper is to analyze the definitions written by high school students in relation to members of the LGBTTTIQA+ community.  To achieve this objective, an association instrument was designed and applied. Participants were asked to write, weigh, and define the three words with which they related to the people of this community. To systematize the information, the technique of natural semantic networks was used. The results report that the students of both campuses mostly mentioned and weighted the word “discrimination”. Subsequently, the different words were integrated into the following categories: Complaint, Values and Rights, Acceptance, LGBTTTIQA+ Movement and Stigmas. The category with the greatest Semantic Weight was Acceptance, followed by Complaint, then Values and Rights. The categories with the least semantic weight were LGBTTTIQA+ Movement and Stigmas.

Author Biography

Juan Manuel Piña Osoriio, Dr., Instituto de Investigaciones sobre la universidad y la educación-UNAM

Juan Manuel Piña Osorio es doctor en Pedagogía. Es investigador Titular del Instituto de Investigaciones Sobre la Universidad y la Educación (IISUE) y profesor en el Programa de Pedagogía de la Facultad de Filosofía y Letras, ambas instacias de  UNAM. Ha sido autor o coautor de diversos artículos, tales como: “Expresiones de racismo en una muestra de estudiantes universitarios en México” (2015); “La ética de la investigación en el posgrado” (2017); “El modelo basado en competencias. Representaciones sociales de profesores de bachillerato” (2017), “El paradigma interpretativo y la metodología cualitativa” (2018), “La escuela vista por mujeres de tres generaciones de México y Colombia” (2018), “Representaciones sociales de estudiantes de licenciatura sobre el homosexual” (2019), “Perfiles de socialización familiar en estudiantes universitarios de alto rendimiento académico” (2019), “Redes sociales, empatía y solidaridad ciudadana en jóvenes universitarios. Ciudad de México 2017” (2020), “Docentes de bachillerato en México. Su heterogeneidad y particularidad” (2020).

Published

2024-11-21

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN