The Conception of the University in Emile Durkheim’s Sociology
Keywords:
Durkheim, university, political sociology, State, democracy, moral orderAbstract
Durkheim conceives of education as a central mechanism for socializing and training autonomous individuals based in moral discipline. However, although the role of the first years of education with regard to the moral order has been sufficiently dealt with, that is not the case of his reflections on the university. This article looks at the way Durkheim conceived of the university in his time, contextualizing his proposal in the framework of the transformations in edu- cation under France’s Third Republic. At the same time, the authors analyze its role as an educator in the more complex, moral sense, since it must face the challenge of social differentiation.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Los derechos patrimoniales de la obra son transferidos de manera total y sin limitación alguna a la Universidad Autónoma Metropolitana, por el tiempo que establezca la Ley Nacional e Internacional y sin prejuicio de respeto a los derechos de autoría moral.