Social Inequality, School Performance, and Educational Expectations in the Last Year of High School in Mexico

Authors

  • Emilio Ernesto Blanco Bosco Doctor en Ciencias Sociales con especialización en Sociología por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) sede México.

DOI:

https://doi.org/10.24275/

Keywords:

educational inequality, educational expectations, scholastic performance, high school education, transition to higher education

Abstract

This article looks at whether the relationship between educational performance and expectations varies as a function of socioeconomic background for young Mexicans in the last year of high school. The author uses the Planea 2017 evaluation to estimate logistical models about educational expectations. He observes that the expectations for studying at least a bachelor’s degree are slightly less sensitive to scholastic achievement in young people from high social backgrounds than among those of more modest social backgrounds, possibly due to the greater role that education plays for the social reproduction of the former. He observed less sensitivity to performance for the expectations of doing post-graduate work among those of lower social backgrounds, which might indicate greater caution when defining ambitious expectations.

References

Aguayo, Ernesto y Karla Córdova (2017). “El entorno urbano y las aspiraciones de los padres sobre la educación de sus hijos en México”, Sobre México. Temas de economía 2: 34-44.

Aguilar, José, Germán Osorio Novela, Guillermo Aguilar y Ana Mungaray Moctezuma (2022). “Las aspiraciones educativas de la juventud fronteriza: el caso de Tijuana”, Estudios fronterizos 23.

Altamirano, Aniel, Esaú Hernández e Isidro Soloaga (2012). “Aspiraciones educativas y entorno socioeconómico. Una aplicación para el caso de los jóvenes de la ciudad de México”. Documento de trabajo 2. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Andrew, Megan y Robert Hauser (2011). “Adoption? Adaptation? Evaluating the Formation of Educational Expectations”, Social Forces 90 (2): 497-520.

Bernardi, Fabrizio (2012). “Unequal Transitions: Selection Bias and the Compensatory Effect of Social Background in Educational Careers”, Research in Social Stratification and Mobility 30 (2): 159-174.

Bernardi, Fabrizio (2014). “Compensatory Advantage as a Mechanism of Educational Inequality: A Regression Discontinuity Based on Month of Birth”, Sociology of Education 87 (2): 74-88.

Bernardi, Fabrizio y Héctor Cebolla Boado (2014). “Clase social de origen y rendimiento escolar como predictores de las trayectorias educativas”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS) 146 (1): 3-21.

Bernardi, Fabrizio y Manuel Valdés (2021). “Sticky Educational Expectations: A Cross-Country Comparison”, Research in Social Stratification and Mobility 75: 1-13.

Blanco, Emilio (2021). “Fantasías razonables: las expectativas educativas al final del nivel medio superior en México y su relación con la desigualdad socioeconómica”, Sociológica 36 (103): 43-84.

Bourdieu, Pierre y Jean Claude Passeron (1981). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Breen, Richard y John Goldthorpe (1997). “Explaining Educational Differentials: Towards a Formal Rational Action Theory”, Rationality and Society 9 (3): 275-305.

Carolan, Brian y Sara Wasserman (2015). “Does Parenting Style Matter? Concerted Cultivation, Educational Expectations, and the Transmission of Educational Advantage”, Sociological Perspectives 58 (2): 168-186.

De Hoyos, Rafael, Juan Martínez y Miguel Székely (2010). “Educación y movilidad social en México”. En Movilidad social en México. Población, desarrollo y crecimiento, editado por Julio Serrano y Florencia Torche, 135-164. Ciudad de México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias.

Erikson, Robert y Jan Jonsson (1996). Can Education be Equalized? The Swedish Case in Comparative Perspective. Boulder: Westview Press.

Erikson, Robert, John Goldthorpe, Michelle Jackson, Meir Yaish y David Cox (2005). “On Class Differentials in Educational Attainment”, Proceedings of the National Academy of Sciences 102 (27): 9730-9733.

Figueroa, Alma, Laura Padilla y Cintya Guzmán (2015). “La aspiración educativa y la experiencia de ingreso a la educación superior de los estudiantes que egresan de bachillerato en Aguascalientes, México”, Pensamiento Educativo 52 (1): 18-32.

García Castro, Guadalupe y Jorge Bartolucci (2007). “Aspiraciones educativas y logro académico. Un estudio de caso sobre características y condiciones sociales de los estudiantes de la UAM”, Revista Mexicana de Investigación Educativa 12 (35): 1267-1288.

Haller, Archibald y Alejandro Portes (1973). “Status Attainment Processes”. Sociology of Education 46 (1): 51-91.

Heiskala, Laura, Jani Erola y Elina Kilpi Jakonen (2021). “Compensatory and Multiplicative Advantages: Social Origin, School Performance, and Stratified Higher Education Enrolment in Finland”, European Sociological Review 37 (2): 171-185.

Jackson, Michelle (ed.) (2013). Determined to Succeed? Performance versus Choice in Educational Attainment. California: Stanford University Press.

Jerrim, John (2014). “The Unrealistic Educational Expectations of High School Pupils: Is America Exceptional?”, The Sociological Quarterly 55 (1): 196-231.

Kao, Grace y Marta Tienda (1998). “Educational Aspirations of Minority Youth”, American Journal of Education 106 (3): 349-384.

Karlson, Kristian (2015). “Expectations on Track? High School Tracking and Adolescent Educational Expectations”, Social Forces 94 (1): 115-141.

Manski, Charles (2004). “Measuring Expectations”, Econometrica 72 (5): 1329-1376.

Martínez, José R. y Zoila R. Ballesteros (2022). “El apoyo familiar y las condiciones materiales en la conformación de expectativas académicas y profesionales de estudiantes de una escuela secundaria pública en la Ciudad de México”, IE. Revista de Investigación Educativa de la Rediech 13.

Morgan, Stephen (1998). “Adolescent Educational Expectations. Rationalized, Fantasized, or Both?”, Rationality and Society 10 (2): 131-162.

Morgan, Stephen (2005). On the Edge of Commitment: Educational Attainment and Race in the United States. California: Stanford University Press.

Morgan, Stephen (2012). “Models of College Entry in the United States and the Challenges of Estimating Primary and Secondary Effects”, Sociological Methods & Research 41 (1): 17-56.

Padilla, Laura, Cinthya Guzmán, Luis Lizasoain y Adán García Medina (2018). “Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato: un estudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes, México”, Revista Mexicana de Investigación Educativa 23 (78): 687-709.

Palomar Lever, Joaquina y Amparo Victorio Estrada (2017). “Expectativas educativas de adolescentes mexicanos en condiciones de pobreza”, Revista de Psicología (Universidad de Chile) 26 (1): 54-64.

Pinquart, Martin y Markus Ebeling (2020a). “Parental Educational Expectations and Academic Achievement in Children and Adolescents–A Meta-analysis”, Educational Psychology Review 32 (2): 463-480.

Pinquart, Martin y Markus Ebeling (2020b). “Students’ Expected and Actual Academic Achievement–A Meta-analysis”, International Journal of Educational Research 100.

Rodríguez Rocha, Eduardo (2014). “El rol de las elecciones educativas en la transición a la educación media superior en la Ciudad de México”, Revista Latinoamericana de Población 8 (15): 119-144.

Sewell, William y Robert Hauser (1993). “A Review of the Wisconsin Longitudinal Study of Social and Psychological Factors in Aspirations and Achievements 1963-1992”, Working Paper 92-01. Madison: Center for Demography and Ecology, University of Wisconsin-Madison.

Sewell, William, Robert Hauser y Alejandro Portes (1969). “The Educational and Early Occupational Attainment Process”, American Sociological Review 34 (1): 82-92.

Solís, Patricio (2019). “Desigualdad social en la finalización de la educación secundaria y la progresión a la educación terciaria: un análisis multinacional a la luz de los casos del sur de Europa y América Latina”, Papers. Revista de Sociología 104 (2): 247-278.

Solís, Patricio y Emilio Blanco (2014). “¿Relación duradera o divorcio? El vínculo entre escolaridad y transiciones ocupacionales tempranas en un contexto de deterioro laboral”. En Caminos desiguales. Trayectorias educativas y laborales de los jóvenes en la Ciudad de México, coordinado por Emilio Blanco, Patricio Solís y Héctor Robles. Ciudad de México: El Colegio de México / Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Solís, Patricio, Eduardo Rodríguez y Nicolás Brunet (2013). “Orígenes sociales, instituciones, y decisiones educativas en la transición a la educación media superior. el caso del Distrito Federal”, Revista Mexicana de Investigación Educativa 18 (59): 1103-1136.

Stocké, Volker (2007). “Explaining Educational Decision and Effects of Families’ Social Class Position: An Empirical Test of the Breen Goldthorpe Model of Educational Attainment”, European Sociological Review 23 (4): 505-519.

Székely, Miguel (2015). “Expectativas educativas: una herencia intangible”. Documento de trabajo 5. Ciudad de México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias.

Valdés, Manuel (2023). “Understanding the Stickiness in High-SES Students’ Educational Expectations: The Role of Private Schools”, Rationality and Society 35 (1): 110-136.

Downloads

Published

2025-06-26

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN

Similar Articles

1-10 of 23

You may also start an advanced similarity search for this article.